*

MikkoPaunio

Tiedotusvälineet, miksi pimitätte tärkeää tietoa suomalaisilta

Kohta kuukausi on kulunut siitä, kun EU:n komissio pudotti suomalaisen biojalostamofirman Kaidin järjestämässä aamiaistilaisuudessa monen ennakoiman ja erityisesti Suomea koskettavan uutispommin:

EU ei aseta liikenteen biopolttoaineille 2020 jälkeen enää lainkaan tavoitteita johtuen ympäristöjärjestöjen kuten Greenpeacen ja WWF:n raivokkaasta vastustuksesta johtuen. Erityisesti puusta valmistettavat liikenteen polttoaineet ovat järjestöjen tulilinjalla.

SSS-hallituksella on 40 % sekoitusosuustavoite. Suomi näyttää olevan aivan ypöyksin biotalous- ja aivan erityisesti liikenteen biopolttoainetavoitteidensa kanssa.

Miksi tästä asiasta ei informoida suomalaisia?

http://www.euractiv.com/section/transport/news/green-transport-target-wi...

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Hannu Tanskanen

Ojasta allikkoon, kuten aina viherprojekteissa, tuntuu että Suomi tahtoo olla ykköshölmöilijä joka asiassa.

Brasilian suuri, sokeriruokoon perustuva bioalkoholikokeilu tulee kalliiksi, se toimii vain valtion tuhdilla tuella.

USA:ssa lähtökohta ei ollut ilmastonsuojelu, vaan muutaman keskilännen mahtavan maissinviljelijän, joilla oli hyviä suhteita edustajainhuoneessa, ylituotanto-ongelma. Nyt EPA ajaa 15% tavoitetta.

"Eko"-moottorit kehitettiin vähentämään hiilidioksidipäästöjä, sitten TUV huomasi, että ne tuottavatkin mm. syöpää aiheuttavia < 2 nanometrin hiukkasia jopa tuhat kertaa enemmän kuin perinteiset ottomoottorit, nyt Ranskassa puuhataan niiden kieltämistä.

CFC-kylmäaineiden kieltämisellä tuhottiin yksi teollisuuden ala spekulatiivisen otsonikerroksen tuhon takia. Totta, että laboratoriokokeissa jotka tuottivat nobelpalkinnonkin, tuo todettiin, mutta nyttemmin, satelliittikauden jatkuttua pidempään on alettu epäillä, että Antarktisen otsoniaukko onkin luonnollinen syklinen ilmiö, jossa CFC-yhdisteillä ei ole mitään tekemistä. Tilalle tuotiin palavat yhdisteet, joiden kanssa nyt mm. Mercedes Bentz Saksassa on ilmiriidassa EU:n kanssa kieltäyttyään käyttämästä niitä niiden kolarissa aiheuttaman palovaaran johdosta. Lisäksi huomattiin, että ne ovat kymmeniä kertoja voimakkkaampia kasvihuonekaasuja kuin CFC-kaasut.

Jo "viherliikkeen äidiksi" nimetty biologi Rachel Carson sai kirjallaan "Silent Spring" DDT:n kiellettyä ja sen seurauksena kuten korkea Yhdysvaltain terveysviranomainen arvioi, yli 20 miljoonaa kehitysmaiden lasta kuoli turhaan malariaan. Nyttemmin WHO taas suosittaa sen käyttöä (sisätiloissa).

Vihreät olivat innolla kannattamassa maailman suurimman aurinkovoimalan valmistamista Nevadaan, kun se oli valmis, he alkoivat vastustaa sitä, koska se "haittasi kilpikonnien kosiskelua". No, huolimatta Obaman hallinnon puolen miljardin taalan tukiaisista tuo meni nurin vuodessa.

Jne.

Pasi Ranta

Onpa nuo viherpiiperöt tulleet kalliksi Suomelle. Terveisin ladattavalla hybridillä ja työkaluna EURO 6 ajeleva. Montako tuhatta työpaikkaa vielä piiperöiden pitää saada siirrettyä naapurimaihin?

Käyttäjän JuhaKinnunen kuva
Juha Kinnunen

Metsäkato ja epäsuorat maankäytön muutokset ovat ympäristöhaittoja jossain muualla kuin Suomessa. Sen sijaan biopolttoaineiden ilmastovaikutukset ja biodiversiteetin heikkeneminen ovat Suomessa merkittävimmät vaikutukset. Komission päätöksen jälkeen esm. St1:n Kajaanin etanolitehtaan tulevaisuus mietityttää. Kaikkia maita koskeva sitova tavoite ei ole hyvä siksi, että kaikilla EU-mailla ei ole bioraaka-ainetta. Minusta ohjauskeinojen pitäisi perustua parhaan tiedon mukaan laskettuun ilmastovaikutukseen. Teknologianeutraalisuus on tärkeätä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset