Avoin kirje päätoimittajille ja JSN:lle

PÄIVITYS: VIHREÄN LANGAN ENTINEN PÄÄTOIMITTAJA (2006-2010) ELINA GRUNDSTÖM VAATI HETI TIUKKAAN SÄVYYN, ETTÄ KORJAAN TEKSTISSÄNI OLEVAT VIRHEET, JONKA MUKAAN HÄN OLISI VIHREÄ. HÄN EI OLE OMIEN SANOJENSA MUKAAN KOSKAAN LIITTYNYT VIHREISIIN. NO KORJATAAN NÄMÄ VIHREET.

Arvoisat päätoimittajat Jouko Jokinen, Riikka Venäläinen ja Arno Ahosniemi  sekä muut asianosaiset, YLE:n toimittajat Juha Hietanen,  Salla Vuolteenaho, Petri Burtsow, Johanna Numminen ja Julkisen Sanan Neuvoston puheenjohtaja Elina Grundström (sitoutumaton vihr) (julkaisen tämän avoimen sähköpostin Uuden Suomen ja Oikean Median blogeissa),

YLE julkaisi 20.10.2017 valetietoa tiedelehti THE Lancet'n innoittamana:

”Liikenteen ja teollisuuden aiheuttama saastunut ilma oli suurin tekijä, ja se yhdistettiin 6,5 miljoonaan (vuosittaiseen kirj.) kuolemaan.”

Totuus:

Saastunut ilma tappaa WHO:n mukaan vuosittain nuo 6,5 miljoonaa ihmistä, mutta tästä 4,3 miljoonaa aiheutuu sisäilman saastumisesta, kun ruokaa laitetaan alkeellisissa oloissa avotulilla ja loput 2,2 miljoonaa kuolemaa aiheutuu 90 %:sti talokohtaisen / hajautetun lämmityksen ja ruoanlaiton päästöistä eli 6,5 miljoonalla ilmansaastekuolemalla on tuskin lainkaan tekemistä liikenteen ja teollisuuden saasteiden kanssa. Suomessa kehittyneen keskitetyn energiantuotannon vuoksi ei ulkoilman saasteongelmaa ole merkittävässä määrin edes pääkaupunkiseudulla. Itse asiassa tuon 4,3 miljoonaa sisäilmakuolemaa löytää Lancetin saasteraportista, mutta tuo 2,2 miljoonaa yritettiin vääristelyllä saattaa osin johtuvaksi teollisuuden ja liikenteen saasteista.

Tässä nämä kaksi YLE:n poliittisesti motivoituun valetietoon perustuvaa globaalia uutista, joilla oli tarkoitus vaikuttaa merkittäviin syksyn 2017 YK:n ympäristökokouksiin ja 2018 WHO:n piirissä käytävään energia- ja ilmastokeskusteluun.

Lähetän tämän yleisöpalautteena tämän aamun YLE:n aamu-TV:n toimittaja Juha Hietasen johdolla käydyn medialukutaitokeskustelun johdosta. Siinä JSN:n puheenjohtaja Elina Grundström (sitoutumaton vihr) ja Kauppalehden päätoimittaja ja päätoimittajayhdistyksen puheenjohtaja Arno Ahosniemi antoivat medialukutaito-ohjeita meille suomalaisille.

Luottakaa YLE:n ja muiden valtavirran toimijoiden vastuullisiin uutisiin, älkääkä uskoko valemediaan tai vaihtoehtomediaan oli keskustelun yksituumainen perusviesti. Vaihtoehtomedia oli Arno Ahosniemelle sama asia kuin valemedia. Elina Grundström pohti aiheellisesti totuuden väljähtymistä http://www.nationalreview.com/article/455742/truth-decay-study-facts-analysis-play-diminishing-role-public-life yhteiskunnallisessa keskustelussa, mutta katsoi tämän ongelman koskettavan vain valemedioita, ei valtamedioita.

Kävin tässä hiljan http://mikkopaunio.puheenvuoro.uusisuomi.fi/249493-suuri-yleiso-taysin-vailla-kuluttajasuojaa-ymparistouutisoinnissa läpi Tekniikan Maailman päätoimittajan ja entisen Talouselämän päätoimittajan Reijo Ruokasen kanssa käydyn fb-keskustelun pohjalta Lancetin saasteraportista tehdyn uutisoinnin oikeellisuutta Tekniikan Maailmassa.

En ruodi tässä avoimessa sähköpostissani enempää em. uutisia, mutta mainitsen, että esimerkiksi Helsingin Sanomien uutinen samalta päivältä (ks. alla) samoin kuin lähes KAIKKIEN suomalaisten medioiden viestintä  Lancetin raporteista sisälsi vastaavaa valetietoa.

Tein Lancetin molemmista em. raporteista hyvin kriittisen arvion, joka julkaistiin The Global Warming Policy Foundation’n sivustolla. Esipuheen arviooni kirjoitti Englannin parlamentin ylähuoneen jäsen Lordi Donoughue, joka tunnetaan myös siitä, että hän oli aikoinaan BBC:n käsikirjoittajien syväkurkku ratkiriemukkaassa ”Kyllä herra ministeri” TV-sarjassa.  https://www.thegwpf.org/content/uploads/2018/01/Paunio-PublicHealth.pdf .

Lordi Donoughue toivoi esipuheessaan, että kaikki lukisivat raporttini ja nöyrä toivomukseni nyt on, että suomalaiset uutisoijat ja heidän esimiehensä lukisivat myös sen. Sen pitäisi olla helppolukuinen kuvineen, eikä se ole kovin pitkä.

Tässä lisäksi Spectator-lehdessä julkaistu raporttini ”kylkijuttu”: https://blogs.spectator.co.uk/author/dummy_byzoidbizpq9l69jv8eo7ir6example-com/

Olin poikkeuksellisesti asemoitu Maailmanpankin raportin samasta aihepiiristä kirjoittamisen jälkeen ymmärtämään em. YLE:nkin uutisten valetietosisällön. Minulta meni silti kaksi kuukautta asian dokumentoimiseen.

Näitä epäluotettavia valetietoon pohjaavia uutisia tulee nyt muiltakin tieteen arvostetuimmilta toimijoilta lähes läjäpäin. Tässä yksi viimeisimmistä https://yle.fi/uutiset/3-10055053 .

Kun luette korruptoitumattoman jääkarhututkijan Susan Crockfordin kommentin Science-lehden Paganon ja kumppaneiden julkaisusta, ymmärtänette, että tavanomaista pienempi painonnousu viidellä karhulla kolmena keväänä 2014-2016 ei johtunut ilmaston lämpenemisestä, vaan siitä  että jää oli liian paksua hylkeiden pesinnälle. https://www.thegwpf.com/more-climate-hype-as-five-polar-bears-lose-weight/ Lisäksi Crockford kuvailee jutussa vallitsevista tuuliolosuhteista johtuvia polynya-ilmiön tulematta jäämisen katastrofaalisia vaikutuksia hylje- ja jääkarhukannalle 1970-luvulla.

Lisäksi Crockfordin jutun lopussa Science-lehdessä juttunsa julkaisseet tutkijat toteavat, ettei siitä voi vetää niitä yleistyksiä, joita valtamedia on laajalti ympäri maailmaa levittänyt.

Aivan hiljan luotettu BBC jäi kiinni valeväitteestä, jonka mukaan ilmaston lämpeneminen uhkaa Siperiassa poroja. Paljastui, että Jamalin niemimaalla on samat ongelmat kuin meillä, eli että poroja ylilaidunnetaan https://www.metsalehti.fi/keskustelut/aihe/porojen-ylilaidunnus/ , josta aiheutuu vakavia ympäristöhaittoja. https://www.thesun.co.uk/news/5306050/bbc-claims-that-reindeer-populations-were-in-steep-decline-due-to-climate-change-are-false/

Kuten tuossa edellä mainitsemassani Uuden Suomen blogissani lopussa kirjoitin, toimittajan osa ei välttämättä ole helppo, koska perinteisten tiedeinstituutioiden viestintä ja luotettujen mediatoimijoiden kuten BBC:nkin uutisointi on ympäristöasioissa epäluotettavaa. Otan tästä aasinsillan ja palaan pääasiaan eli YLE:n aamu-TV:n toimittajan Juha Hietasen tänään esiin nostamaan medialukutaidon tärkeyteen.

Toisin kuin Elina Grunström (sitoutumaton vihr) väittää, valtajournalismi on tänä päivänä alttiina totuuden rapautumiselle siinä kuin mikä muu tahansa viestintä. Jos tätä ei ymmärretä tai – mikä pahempaa – ei haluta ymmärtää, demokratiamme, etenkin, jos julkisen sanan pluralismia ei sallita, on vaarassa. Toimittajat ottavat tällöin yksipuolisella agendalla demokratian kustannuksella ylivallan käytäessä yhteiskunnallista keskustelua.

Päätoimittajayhdistyksen puheenjohtaja Arno Ahosniemi hymähti aamu-TV:n keskustelun lopulla päätoimittajakokouksiin kohdistetuista ”kartellisyytöksistä” eli siitä, että väitetään päätoimittajien yhteisesti säännönmukaisesti linjaavan mitä uutisia uutisoidaan ja miten, mutta loihe kuitenkin paljastamaan, että syytökset pitävät kutinsa ”merkittävimmissä asioissa”.

Suomi tarvitsee sananvapautta ja lehdistön pluralismia enemmän kuin koskaan. Ei tämä näin voi jatkua.

Mikko Paunio, Suomen YLE-veroa maksava kansalainen

MikkoPaunio
Perussuomalaiset Helsinki

Kirjoittaja on (s. 1961) Helsingin yliopistosta valmistunut terveydenhuollon erikoislääkäri, joka on työskennellyt seuraavien instituutioiden palveluksessa: Helsingin yliopisto, Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health, sosiaali- ja terveysministeriö, Euroopan Unionin komissio ja Maailmanpankki. Kirjoittalla on Helsingin yliopiston yleisen epidemiologian dosentuuri. Hän on saanut jatkokoulutusta Maailman terveysjärjestön ns. pitkällä kurssilla Brysselin vapaassa yliopistossa ja hänellä on ylempi korkeakoulututkinto (epidemiologia) Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health instituutiosta. Kirjoittajalla on julkaisuja merkittävimmissä kansainvälisissä lääketieteellisissä julkaisusarjoissa ja yhteensä vertaisarvioituja julkaistuja artikkeleita hänellä on 40 (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/?term=paunio+m). Kirjoittajan tärkein tieteellinen havainto johti lopulta Maailman Terveysjärjestön maailmanlaajuiseen tuhkarokkorokotusstrategian muutokseen. https://www.duodecimlehti.fi/lehti/2017/3/duo13540 Pelkästään 2000-luvulla on tuhkarokkorokotus pelastanut noin 20 miljoonaa lasta elämälle.
Kirjoittaja toimi valtioneuvoston asettaman Säteilyturvaneuvottelukunnan puheenjohtajana vuosina 2009-2018. Kirjoittaja on toiminut vuodesta 2016 lähtien Valtakunnallisen Maanpuolustuskurssin sekä luennoitsijana että ns. pääopettajana (STM) syksyyn 2021 asti.

Hän on kirjoittanut kolme kirjaa: Vihreä Valhe (Weilin & Göös 1991), Vihreä Valhe - Valheen sysimustat juuret, salakavalat lonkerot ja murheelliset seuraukset (Auditorium 2015) ja Hourulan väen ilmastovallankumous (Omakustanne 2019). Kirjoittaja valittiin 20.3.2018 tieteelliseksi ja policy neuvonantajaksi American Council on Science and Health järjestöön. Järjestön on aikoinaan perustanut Norman Borlaug ja Elizabeth Wheelan. Se on teollisuutta ja hyvinvointia puolustava tieteellinen järjestö. Kirjoittajalta julkaistu useita raportteja Ison Britannian pitkäaikaisimman valtionvarainministerin Nigel Lawsonin perustamalla The Global Warming Policy Foundation sivustolla (https://www.thegwpf.org/?s=paunio). Kirjoittajalta on julkaistu merkittävillä brittiläisillä ja pohjoisamerkikkalaisilla keskusteluareenoilla useita puheenvuoroja (https://muckrack.com/mikko-paunio/articles) pääasiassa ympäristö- ja kehityspolitiikkaan liittyen.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu